flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану роботи із зверненнями громадян в територіальному управлінні Державної судової адміністрації України, місцевих судах Хмельницької області за 2011 рік

Аналіз
стану роботи із зверненнями громадян у територіальному управлінні Державної судової адміністрації, місцевих судах Хмельницької області
за 2011 рік
 
У 2011 році в територіальному управлінні Державної судової адміністрації України в Хмельницькій області перебувало на розгляді 54 звернення громадян. Із зазначеної кількості звернень: скарг – 9, заяв –45.
Станом на 01.01.12 року територіальним управлінням розглянуто 54 звернення. За результатами розгляду звернень громадянам надіслані обґрунтовані та вичерпні відповіді.
Звернення надходили від громадян з наступних питань:

 

Скарги
Кількість
Заяви
Кількість
на процесуальні дії суддів
4
на процесуальні дії суддів
1
з приводу організації роботи суду
4
з приводу організації роботи суду
29
щодо надання інформації
0
щодо надання інформації
9
з інших питань
1
з інших питань
6

 

В порівнянні з аналогічним періодом минулого року, кількість звернень збільшилось на 80 %.
Одну із причин збільшення кількості звернень спричинив той факт, що Законом України «Про судоустрій і статус суддів» було змінено повноваження Ради суддів України та ліквідовано її територіальні органи.
Зросла кількість заяв громадян щодо надання інформації про рух адміністративних справ у суді, в зв’язку із розглядом окремої категорії справ (наприклад про перерахунок пенсії дітям війни) в порядку скороченого провадження.  
Також з’явились звернення громадян з приводу несвоєчасної реєстрації позовних заяв в зв’язку із обов’язковою реєстрацією позовних заяв, скарг, подань та інших передбачених законом процесуальних документів, що подаються до суду і можуть бути предметом судового розгляду в автоматизованій системі документообігу суду, яка діє в місцевих загальних судах з 1 січня 2011 року відповідно до ч.2 ст. 15-1 Кодексу Адміністративного судочинства України. Відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду реєстрація здійснюється працівниками апарату суду в день надходження документів. До автоматизованої системи документообігу суду в обов’язковому порядку вносяться: дата надходження документа, інформація про предмет спору та сторони у справі, прізвище працівника апарату суду, який здійснив реєстрацію, інформація про рух судових документів, дані про суддю, який розглядав справу, тощо.
Однак,  автоматизована система документообігу суду є не досконалою. Основною проблемою в роботі з комп’ютерною програмою  є тривалі часові затримки, які виникають при реєстрації справ (на реєстрацію однієї справи витрачається 15-20 хвилин). Крім того, чим більше користувачів в даній програмі, тим повільніше вона працює. Щоденне надходження значної кількості справ до суду унеможливлює їх оперативне опрацювання через електронну систему документообігу. Працівниками судів судові справи та кореспонденція приймається в день надходження та в порядку черговості вноситься до комп’ютерної програми «Документообіг загальних судів». В зв’язку з цим працівники апарату суду змушені працювати понаднормово, хоча й це не дає можливості вчасно реєструвати справи, які надходять, тому створюється накопичення неопрацьованих документів, що надходять до суду. Це загальна проблема усіх багатоскладових судів.
За результатами розгляду в 2011 році заяв та скарг визнано обґрунтованими 3 звернення громадян,які надійшли на неналежну організацію роботи судів.
 Прикладом визнання звернення обґрунтованим  є скарга Ткаченко Н.Г., яка надійшла до територіального управління із Державної судової адміністрації України на організацію роботи Старокостянтинівського районного суду. За результатами проведеної перевірки, територіальним управлінням виявлено, що факти викладені у зверненні знайшли своє підтвердження.Встановлено що, цивільна справа за позовом Семенюк Г.Г. та Ткаченко Н.Г. про визнання права власності на спадкове майно розглянута 20.05.2011 із частковим задоволенням позову. Апеляційна скарга на рішення суду подана позивачем 27.05.2011. В порушення вимог закону для розгляду до апеляційного суду області апеляційна скарга разом із цивільною справою була спрямована 8.11.2011 та розглянута судом 27.12.2011. За фактом тяганини при спрямуванні апеляційної скарги до апеляційної інстанції голові Старокостянтинівського районного суду надіслано листа про прийняття заходів належного контролю за виконанням працівниками апарату суду вимог Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді.
В зв’язку із виявленням порушень в організації роботи судів, зазначених у скаргах громадян, в територіальному управлінні проведено оперативну нараду.  За результатами обговорення вирішено, що в подальшому, у разі встановлення обґрунтованості фактів, викладених у зверненнях, на адресу голів судів надсилаютимуться листи з вимогоюприйняття заходів до винних осіб та недопущення порушень в подальшій роботі.
Більшість із звернень громадян все ж є необґрунтованими.  
Не надходили до територіального управління звернення на недоліки в організації прийому громадян .
На особистому прийомі в територіальному управлінні прийнято 14громадян, під час якого заявникам надавалися обґрунтовані та вичерпні відповіді. У випадках, коли порушене громадянином питання вирішити на особистому прийомі неможливо через його складність або необхідність додаткового вивчення, заявники надали заяви (скарги) у письмовій формі (8) для подальшого детального розгляду.
Усі звернення, отримані на особистому прийомі, опрацьовані у термін не більше 30 днів. За характером звернень громадян на особистому прийомі, порушувались питання щодо:
- незгоди із судовим рішенням;
- видачі довідок про заробітну плату;
-  тяганини при розгляді справ.
Звернення громадян розглядаються у строки, визначенні Законом України "Про звернення громадян" (до 5 діб розглянуто 10 звернень, до 15 діб – 19, до 30 діб -25). Порушень чинного законодавства при розгляді звернень громадян протягом року не допускалось.
Звернень від громадян – Героїв України, Героїв Радянського Союзу, Героїв соціалістичної праці, інвалідів Великої Вітчизняної війни до територіального управління не надходило.
По змісту звернень, що надійшли на розгляд, лише в 25 зверненнях порушені питання, які відносяться безпосередньо до компетенції територіального управління.
Звернення, що надходять до територіального управління, реєструються в день їх надходження в електронній системі документообігу, за допомогою якої здійснюється контроль за їх своєчасним вирішенням.
Відповіді на звернення громадян надаються у відповідності до вимог чинного законодавства України.
Територіальним управлінням вживаються заходи для організації особистого прийому громадян. Наказом начальника управління затверджено графік прийому громадян. Відповідно до зазначеного графіку: начальник територіального управління приймає громадян щовівторка з 9 до 17 години, заступник начальника щосереди з 9 до 17 години. Начальник відділу, завідуючі секторами та інші спеціалісти територіального управління здійснюють прийом громадян щоденно, відповідно до розпорядку роботи управління. Графік прийому громадян розміщений у доступному для ознайомлення місці.
Також графік прийому громадян у територіальному управлінні та місцевих судів області розміщені на “веб-сайті” на сторінці “інформація для громадян”.
З метою роз’яснення громадянам компетенції територіального управління на “веб-сайті” розміщено інформацію щодо завдань та функцій територіального управління і структурних підрозділів.
Двічі на рік проводяться аналізи розгляду звернень, які надходять до управління та до місцевих судів області, щодо виконання Закону України “Про звернення громадян”. Вказані аналізи обговорюються на оперативних нарадах, а також розміщується на “веб-сайті” територіального управління.
У місцевих судах (Ізяславському, Старокостянтинівському, Старосинявському районних, Шепетівському міськрайонному) проведено вивчення організації роботи із виконання Закону України «Про звернення громадян», дотримання вимог Інструкції з діловодства за зверненнями громадян.
Проведеним аналізом стану роботи щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення в 2011 році встановлено, що організація роботи з розгляду звернень в місцевих судах проводиться відповідно до вимог Закону України “Про звернення громадян”.
Звернення в судах реєструються у відповідних журналах та на обліково-статистичних картках. На кожне звернення заводиться окреме провадження.
Особистий прийом громадян здійснюється згідно встановлених графіків, про що робляться відповідні записи в журналах обліку особистого прийому громадян.
Особлива увага при розгляді звернень приділяється особам, які потребують соціального захисту та підтримки.
Протягом року у судах області знаходилось на розгляді 410 звернень.
Із зазначеної кількості звернень, скарг надійшло - 34, заяв – 119. Звернення громадян надходять в основному на процесуальні дії суддів, на дії працівників суду, на організацію роботи суду, на тривалий розгляд справ і тяганину при їх розгляді, на видачу копій документів, надання інформації, роз’яснення норм закону, тощо.
Значну частину звернень громадян (56% від загальної кількості) становлять звернення щодо видачі копій рішень, вироків, постанов, ухвал, довідок, тощо. Вказана категорія звернень місцевими судами задовольняється.
Звернення громадян місцевими судами розглянуті по суті у строки, визначенні Законом України "Про звернення громадян".
За звітний період звернень на недоліки в організації прийому громадян в місцевих судах не надходило.
З метою зменшення кількості звернень, виявлення та усунення причин, що породжують скарги громадян, місцевими судами проводяться наради суддів, семінарські заняття, оперативні наради з працівниками апарату суду, періодичні перевірки роботи канцелярії суду та інші заходи, спрямовані на покращення організації роботи з обліку та розгляду звернень громадян.
За результатами проведеного аналізу та для належної організації роботи із зверненнями громадян вважаю за необхідне:
·            періодично проводити в територіальному управлінні заняття  з працівниками управління з метою підвищення рівня знань;
·            запланувати на 2012 рік проведення вивчення стану організації роботи із зверненнями громадян в місцевих судах;
·            рекомендувати головам місцевих судів включати в плани проведення занять з працівниками апарату суду питання щодо вивчення Закону України «Про звернення громадян». 
 
 
Начальник територіального управління
Державної судової адміністрації України
в Хмельницькій області                                                             І. Приступа